A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - X - Y - Z - Æ - Ø - Å |
Herunder findes definitioner på begreber der anvendes i SIN DSB og jernbanesektoren generelt.
Er der behov for/ønske om at få tilføjet begreber, kan forslag indsendes til sikkerhed@dsb.dk
Procedure der sikrer at tog først afgår fra et togekspeditionssted når alle betingelser er opfyldt, herunder stationens tilladelse, at arbejdet ved toget er endt og at der ikke er noget i klemme i dørene.
Gennemgang af tog/togsæt for at sikre det/de er tømt for passagerer inden henstilling eller parkering.
Arbejde på infrastruktur, installationer, arealer, og bygninger beliggende ved trafikerede spor, herunder transport af genstande, der ikke kan henregnes under færden.
Vedligeholdelse, reparation samt rengøring af rullende jernbanemateriel, catering af tog, handicapassistance, ledsagelse af personer samt transport af genstande, varer og materialer, der ikke kan henregnes som færden.
Person der leder arbejdet i eller ved spor, og som er ansvarlig for sikkerheden samt udveksling af sikkerhedsmeldinger.
Ingen
Dokument der er udstedt af operatørvirksomheden, som dokumenterer lokomotivførerens sikkerhedsmæssige kompetencer indenfor områderne infrastruktur- og litrakendskab.
Den Digitale Rygsæk anvendes til at distribuere instruktionsstof.
DDR skal sikre at sikkerhedsoperatøren får adgang til sikkerhedsbærende instruktionsstof samt relevante informationer.
Kørsel med tog, der kun har lokomotivføreren, som ansvarlig for passagerernes sikkerhed og hvor evt. togpersonale ikke medvirker ved afgangsproceduren.
Strækning og materiel er på forhånd godkendt til denne kørsel og fremgår af SIN DSB-L.
Færden er personers færdsel indenfor sikkerhedsafstanden i eller ved trafikerede spor, hvor den fulde opmærksomhed altid er rettet mod togenes kørsel.
Ingen
Ingen
Informationer der udsendes via den digitale rygsæk, og som skal anvendes i forbindelse med udførelse af sikkerhedsmæssige funktioner som sikkerhedsoperatør.
Udsendes fra følgende:
Banedanmark
Reglementer (SR, SIN, TIB, TKR m.fl.), Supplerende Sikkerhedsbestemmelser, Trafikcirkulærer, jernbanesikkerhedsplaner og jernbanesikkerhedsinstruktioner i forbindelse med arbejder i spor.DSB
SIN DSB, SIN DSB cirkulærer, SIN DSB Vejledning, ODI, jernbanesikkerhedsplaner, jernbanesikkerhedsinstruktioner og jernbanesikkerhedsprocedurer i forbindelse med arbejder ved spor.
Teknologi, der bruges til at modtage, sende eller lagre information - eks. PC'er, Tablets, THT, PDA’ere, mobiltelefoner, herunder Smartphones, samt Radio/musikafspillere mv.
Interne TV skærme på perroner, der bruges af lokomotivpersonale til overvågning af togets døre.
Ingen
Stationsbetjent der er uddannet til at klargøre og lave bremseprøve samt eftersyn på tog.
Stationsbetjent, der er leder den aktuelle catering.
Undtagelsesvis kørsel med lokomotivføreren som eneste ansvarlig for passagerernes sikkerhed, under forhold der ikke er godkendt til enmandsbetjening. Kan foregå på alle strækninger.
Organisatorisk betegnelse for afdeling - eksempelvis Fremføring
Den der har det jernbanesikkerhedsmæssige ansvar for at fremføre lokomotiv, rangertræk, arbejdstog, jernbanevedligeholdelseskøretøj eller tog.
Personalekategorien består af følgende: Lokomotivfører, Lokomotivfører kørerlærer og lokomotivinstruktør.
Lokomotivførere inddeles i to kategorier:
Rangering (Certifikat A) og togkørsel med passagerer/gods (Certifikat B)
Et kort brum gives via brummeledningen til Lokomotivføreren af Togføreren, eller som håndsignal "klarmelding" og betyder at lokomotivføreren skal lukke dørene.
Specialist med særligt kendskab til det/de individuelle litra, vedkommende er sagkyndig for.
Ingen
Ingen
Indgår i afgangsproceduren, når dette er aftalt med togføreren, eller er beskrevet i SIN DSB eller ODI for det pågældende litra.
Perronvagten/perronmanageren skal bære vest/jakke påtrykt "Info", "Information", eller "Perronmanager".
Ingen
Stationsbetjente der er uddannet til rangerledelse.
Et restriktivt signal, er et signal der ikke tillader kørsel, hhv. kørsel forbi det efterfølgende, eller varsler en automatisk sikret overkørsel, der ikke er sikret.
For hovedsignaler, er det alt andet end "Kør igennem".
For DV samt hvide lys i hovedsignaler, er det alt andet end forbikørsel tilladt.
»Rød depeche« er et fysisk objekt, der medbringes af klarmelderen fra Togservice og som ved udlevering til togføreren/perronmanageren fortæller, at en cateringsproces er i gang.
Personale der skal udføre sikkerhedsmæssigt arbejde skal forberede sig til den aktuelle tjeneste. Dette sker ved at indhente informationer som skal anvendes for at kunne udføre de sikkerhedsmæssige funktioner under tjenesten.
Funktioner der har direkte betydning for jernbanesikkerheden. De sikkerhedsklassificerede funktioner omfatter:
Overordnet betegnelse for personale der er uddannet, og som udfører sikkerhedsmæssige funktioner.
Den person der har ansvaret for passagerernes sikkerhed i toget, og som leder togpersonalet.
Ingen
Ingen
Ingen
© 2015 DSB DSB Sikkerhed, Jernbanesikkerhed, Driftsregler Telegade 2 DK-2630 Taastrup Mail: driftsregler@dsb.dk |