Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted
Skema over perronlængder er tilrettet for København Syd. Der er indsat en kolonne for spor 23 og 24.
Vi anerkender at perronnerne er nummereret med nummer 23 og 24, men faktisk er spor 23, 1. hovedspor
og spor 24, 2. hovedspor, jf. TIB.
Strækning 25. Aalborg - (Sulsted), overgår til ETCS strækning.
Skema over perronlængder er derfor fjernet fra SIN DSB-L.
Strækning 24. Aarhus - Aalborg og strækning 52. Lindholm - Aalborg Lufthavn, overgår til ETCS strækninger.
Skemaer over perronlængder er derfor fjernet fra SIN DSB-L.
Der er foretaget en opmåling af perronlængden for spor 26 på København H. Perronlængden er opdateret og rettet til 178 meter. Perronlængden for spor 26 er rettet til for følgende strækninger:
Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov
Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted
Strækning 11
København H - Kastrup
I spor 7 på København H ligger sporskifte 309a 80 meter inde på perronen.
Det betyder, at der er 280 meter perron til rådighed, når man får indkørsel i køreretning mod Østerport til spor 7
via sporskifte 309b/306a.
Skema over perronlængder for strækning 1, 6, 10 og 11 er tilrettet med en perronlængde på 280 meter, med note om, at der er 346 meter perron til rådighed i køreretning mod vest.
Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov
Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted
Strækning 10
København H - Helsingør
Strækning 11
København H - Kastrup
Instruks 1
Afsnit 1.4.
Sikkerhedsoperatørers ansvar og anvendelse af instruktionsstofEfter rettelsen til afsnit 1.4 den 15.01.2024, har Driftsregler fået flere henvendelser på hvornår Sikkerhedsblanket SB21 skal anvendes. Afsnit 1.4 er nu tilrettet ud fra de kommentarer vi har modtaget.
Instruks 1
Afsnit 1.4.
Sikkerhedsoperatørers ansvar og anvendelse af instruktionsstofFor at have parallelle regler for kørsel på SR og ETCS, er afsnit 1.4 ændret til "Overlevering ved lokomotivførerafløsning". Sikkerhedsblanketten DSB SB21 "Overlevering" er en DSB OR-F blanket, men den bliver også gældende for SIN DSB og vil kunne hentes i DDR mappen: Blanketsamling - SR.
Ny instruks 1.5.
For at have parallelle regler for kørsel på SR og ETCS, er der indført en ny Instruks 1.5 "Overlevering ved togførerafløsning".
Instruks 3
Ny instruks 3.3.
Brug af IT-udstyr under togfremførsel og rangeringDSB ønsker at indføre brug af tablet under togfremførsel. Efter testperioden med tablet på førerbord, som blev afholdt i august 2023, indføres nu brug af tablet under togfremførsel.
Forholdet omkring brug af tablet er optaget i Instruks 3.3.
Instruks 15
Afsnit 15.3.1.
Den Digitale RygsækI flow-diagrammet i afsnit 15.3.1 "Problemer ved tjenestart" er der ændret i en tekst-boks. Teksten "Er det muligt at kontrollere DDR for nye dokumenter?" er ændret til "Er det muligt at kontakte LKI-vagten for opdateringer?". Teksten er ændret så den passer bedre i forhold til andet afsnit i 15.3.1.3 "DDR kan ikke opdatere"
Afsnit 15.3.1.3 "DDR kan ikke opdatere" ændres til "Appen kan ikke opdatere", så der står det samme i overskrift og flowdiagram.
15.6.1 Systemnedbrud ved tjenestestart.
Inden for 72 timer:
Teksten "umiddelbart herefter må tjenesten starte" ændres til "Når relevante ændringer er læst, må tjenesten starte."
Mere end 72 timer:
Teksten "Tjenesten må starte når lokomotivfører B/togfører melder sig klar" ændres til "Tjenesten må starte når lokomotivfører B/togfører har læst de relevante ændringer og meldt sig klar."
Instruks 10
Afsnit 10.2.1.
Supplerende forholdsregler for rangeringI afsnit 10.2.1, andet afsnit, er teksten "skal vedkommende være rangerleder" ændret til "kan vedkommende være rangerleder".
Afsnit 5.3, 6.4 og 16.2.
Konsekvensrettelser i SIN DSBSom en konsekvens af at DSB ikke længere råder over litra ET, slettes litra ET fra afsnit 5.3, 6.4 og 16.2.
Strækning 10
Afsnit 10.1
København H - HelsingørSom en konsekvens af at DSB ikke længere råder over litra ET, slettes Instruks 10.1 - Litra ET - Aflåsning af døre på Nørreport.
Strækning 1
København H - Fredericia/TaulovEfter opmåling af perroner indikeres der i skemaet med tre *** at alle døre er ved perron ved kørsel med tre sammenkoblede litra MG mellem København H og Roskilde.
Mærke 17.18 (S-mærke) er rykket 10 meter i Roskilde spor 1, så der nu er 259 meter brugbar perron.
Strækning 5
Roskilde – KalundborgEfter opmåling af perroner indikeres der i skemaet med en * at alle døre er ved perron ved kørsel med tre sammenkoblede litra MG mellem Roskilde og Holbæk.
Mærke 17.18 (S-mærke) er rykket 10 meter i Roskilde spor 1, så der nu er 259 meter brugbar perron.
Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - RingstedIndholdsfortegnelsen tilrettet så den følger Banedanmarks TIB-S.
Strækning 6 ændres fra København H - Vigerslev - Ringsted til København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted.Ved køreplanskifte til K24 den 10.12.2023 ændrer Ny Ellebjerg navn til København Syd.
Instruks 15
Den Digitale RygsækPå grund af det totale systemnedbrud på DDR den 29. oktober 2022 har DSB Drift i samarbejde med Sikkerhed udviklet en myndighedsgodkendt procedure, som skal forhindre et total driftstop hvis der opstår et systemnedbrud igen.
Instruks 15 er udvidet med afsnit:
15.6 Systemnedbrud på DDR
15.6.1 Systemnedbrud ved tjenestestart
15.6.2 Systemnedbrud i drift
Strækning 1
København H - Fredericia/TaulovPerronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.
Strækning 6
København H - Vigerslev - RingstedPerronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.
Strækning 10
København H - HelsingørPerronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.
Strækning 11
København H/Hvidovre Fjern - PeberholmPerronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.
Strækning 29
Lunderskov - EsbjergPerronlængden for spor 1 i Tjæreborg er ændret fra 150 til 90 meter. De 60 meter der er "taget" af længden er græsbelagt, og det underlag ønsker DSB ikke at bruge som perron.
Jerne T er optaget i skema for perronlængder.
Strækning 6
København H - Vigerslev - RingstedI skema over perronlængder er Køge Nord slettet som konsekvens af at strækningen (Vigerslev) - (Ringsted) overgår til ETCS kørsel. Køge Nord er optaget i DSB OR-F Cirkulære nr. 02/2023.
Instruks 14
Særlige regler for kørsel med litra ETInstruks 14 bliver "Ledig" fordi Øresundstrafikken er overgået til Transdev.
Strækning 2
Ringsted - (Lundby)Indholdsfortegnelsen tilrettet så den følger Banedanmarks TIB-S
Strækning 2 Ringsted - Næstved ændret til Strækning 2 Ringsted - (Lundby) så det følger Banedanmarks TIB-S
Strækning 10
København H - HelsingørInstruks 10.1: Trainmanager slettet. Det var et levn fra DSB Øresund
Strækning 10
København H - HelsingørInstruks 10.2: Litra ME slettes og erstattes af litra EB. Grunden til at litra EB skal køre frem til "S-mærket" 17.18 er på grund af støj og for at passagererne får kortere adgang til vognene.
Strækning 33
Vejle – BrandeSkema for strækning 33 nedlægges, da strækningen er fuldt implementeret med ETCS.
Strækning 33 er nu optaget i DSB OR-F.
Strækning 1
København H - Fredericia/TaulovPerronlængder i Slagelse spor 1, 4, og 5 er opdateret.
Strækning 23
Fredericia - AarhusPerronlængder i Skanderborg spor 1, 2, og 3 er opdateret.
Perronlængden i Aarhus spor 5 er opdateret.
Strækning 24
Aarhus - AalborgPerronlængden i Aarhus spor 5 er opdateret.
Instruks 26.10
EnmandsbetjeningSIN DSB Cirkulære nr. 01/2022 indarbejdet.
Instruks 29.10
EnmandsbetjeningSIN DSB Cirkulære nr. 01/2022 indarbejdet.
Instruks 1.2
TogpersonaleInformation fra Driftsregler nr. 08/2020 - "Elektronisk fløjte som supplement til trillefløjten" er indarbejdet.
Strækning 33
Vejle – BrandePerronlængde for Herning er flyttet til DSB OR-F, da den del af strækningen er blevet udstyret med ETCS.
Strækning 33
Vejle – HerningPerronlængder for Gødstrup, Vildbjerg og Aulum er flyttet til DSB OR-F, da den del af strækningen er blevet udstyret med ETCS.
Strækning 1
København H – Fredericia/TaulovPerronlængde for Roskilde spor 1, er opdateret.
Strækning 5
Roskilde - KalundborgPerronlængde for Roskilde spor 1, er opdateret.
Strækning 33
Vejle – AulumPerronlængde for Holstebro er flyttet til DSB OR-F, da Holstebro er blevet udstyret med ETCS.
Instruks 5
Tog med togfører – bemanding og afgangsprocedureDenne udgivelse er redaktionel.
Punkt 5.3.1, 5.3.2, 5.3.3 og 5.4 var ved en fejl forsvundet, da filen blev lavet til PDF. Det er rettet nu.
Denne udgivelse er redaktionel. Der var nogle links der ikke virkede, de er rettet nu.
Instruks 6.4
Kørsel uden togførerStrækningen København H - Vigerslev - Ringsted er tilføjet
Strækning 6
København H - Vigerslev - RingstedPerronlængde for spor 26 på København H er opdateret til 173 meter, da S-mærket er flyttet.
Dette skulle have været med i forrige rettelse.
Strækning 10
København H - HelsingørKolonne for spor 26 på København H er slettet, da spor 26 ikke er en togvejsmulighed for strækning 10.
Strækning 11
København H - KastrupPerronlængde for spor 26 på København H er opdateret til 173 meter, da S-mærket er flyttet.
Dette skulle have været med i forrige rettelse.
Instruks 26.10
EnmandsbetjeningStrækningen Taulov - Lunderskov er godkendt til enmandsbetjening med 1MF/1ER for togsystem IC
Instruks 29.10
EnmandsbetjeningStrækningen Lunderskov - Esbjerg er godkendt til enmandsbetjening med 1MF/1ER for togsystem IC
Instruks 8
Indmelding af fejl på interne tv-skærme og spejle på perronerFejl skal nu altid indmeldes til servicedesk på 33 53 01 18.
Instruks 9
Kørsel i tunnellerDet præciseres hvornår togbelysning kan regnes som værende aktiv:
9.4.2 Togbelysning
Minimumskrav for at togbelysning kan regnes som virksom er, at nødbelysningen er fuldt aktiv.
9.4.2 Togbelysning
Minimumskrav for togbelysning er, at nødbelysningen er fuldt aktiv.
Personalet skal ikke kontrollere om ildslukkere er virksomme - dette kontrolleres ved det planlagte vedligehold.
Derfor ændres SIN DSB-G Instruks 9.4.3 som følger:9.4.3 Ildslukkere
Hvis der ikke er ildslukkere til stede i alle togdele, må der kun befordres passagerer i de togdele hvor udstyret er til stede.
Hvis der ikke er ildslukkere til stede i hele toget, må passagertog ikke køre ud på en af de i 9.1 nævnte strækninger.
9.4.3 Ildslukkere
Hvis der ikke er virksomme ildslukkere til stede i alle togdele, må der kun befordres passagerer i de togdele hvor udstyret er virksomt.
Hvis der ikke er virksomme ildslukkere til stede i hele toget, må passagertog ikke køre ud på en af de i 9.1 nævnte strækninger.
Instruks 13
DSB’s og Banedanmarks sikkerhedsmæssige instruktionsstofInstruksen har fået overskriften afkortet. "Prioritering og sammenhænge er nu SIN DSB-G Instruks 13.1."
Der indføres ny SIN DSB-G Instruks 13.2 "Spørgsmål til Banedanmarks regelværker", som i sin essens går ud på, at spørgsmål til Banedanmarks regelværker, skal gå igennem DSB Sikkerhed (driftsregler@dsb.dk).
Instruks 18
Passage af endepunkt uden tilladelseDer optages ny SIN DSB-G Instruks 18, som beskriver lokomotivførerens ansvar i forbindelse med passage af endepunkter uden tilladelse.
Den nye instruks erstatter SIN DSB cirkulære 07/2021.
Regler vedrørende fremførsel af tog samt rømning af disse ifm. færgeoverfart
DSB må ikke længere befare Scandlines område og DSB's tog må ikke transporteres på færgerne.
Derfor er følgende SIN DSB-L instrukser udgået i denne version:
- Instruks 2.2 - Supplerende forholdsregler for fremførsel af tog på overfarten Rødby-Puttgarden
- Instruks 2.3 - Rømning af færge på overfarten Rødby-Puttgarden
SIN DSB-L Instruks 6.1
Overskrift og angivelse af strækning i Instruks 6.1.1 ensrettes med SIN DSB-G Instruks 9 og SIN-G Instruks 4:
Instruks 6.1
Supplerende regler for tunnelkørsel på TIB strækning 6 Vigerslev - Ringsted6.1.1 Gyldighedsområde
Instruksen gælder for kørsel (i begge retninger) på TIB strækning 6 Vigerslev - Ringsted, hvor de nævnte forhold er relevante.
Instruks 6.1
Supplerende regler for tunnelkørsel på TIB strækning 6 (Ringsted - Køge Nord - Vigerslev)6.1.1 Gyldighedsområde
Instruksen gælder for kørsel (i begge retninger) på TIB strækning 6 (Ringsted - Køge Nord - Vigerslev), hvor de nævnte forhold er relevante.
Strækning 1
København H – Fredericia/TaulovPerronlængde for spor 26 på København H er opdateret, da S-mærket er flyttet.
Perronlængder i Fredericia er opdateret, så de passer med de faktisk forhold. Perronlængder for Fredericia er ligeledes opdateret for Strækning 23 og Strækning 26.
STATION SPOR 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 26 København H 310 308 342 340 340 336 346 342 173 ... Fredericia 295 332 343 297 430 367 341
Strækning 2
Ringsted - NæstvedStrækningen (Næstved) - Nykøbing F overgår til ETCS.
Perronlængder for denne del af strækningen overflyttes derfor til DSB OR-F.SIN DSB-L Instruks 2.1 udgår, da strækningen overgår til ETCS og ME-lokomotiverne ikke er/bliver udstyret til kørsel på ETCS strækninger.
Strækning 4
Køge - NæstvedStrækningen Køge - Næstved er overgået til ETCS.
Perronlængder og enmandsbetjening er derfor fjernet for denne strækning.
Strækning 33
Vejle – HolstebroGødstrup er tilføjet.
STATION SPOR 1 2 3 4 5 6 ... Herning 275 275 274 274 Gødstrup 120 Vildbjerg 125 152 ...
Tunnelregler
Banedanmark og DSB moderniserer reglerne for kørsel i tunnel.
I praksis betyder det, at krav om Tunneltjek bortfalder (dog med undtagelse af Litra ET) og at reglerne er forsøgt ensrettet mest muligt.
Alle DSB's generelle trafikale regler vedr. kørsel i tunneller, er samlet i ny SIN DSB-G Instruks 9.
Instruks 14
Særlige regler for kørsel med Litra ETDer er jf. Banedanmarks regler, stadig krav om Lille- og Stort Øresundscheck, ifm. kørsel til Sverige (fra Kbh. Lufthavn mod Peberholm).
DSB benytter kun Litra ET til denne kørsel og regler vedr. Øresundscheck er samlet i ny SIN DSB-G Instruks 14, da reglerne både gælder på TIB strækning 10 og 11.
Den helt store forskel fra tidligere er, at Lille Øresundscheck nu altid skal udføres, inden der køres på strækningen Kbh. Lufthavn - (Peberholm).
Der skal til gengæld ikke udføres Lille Øresundscheck for at køre på strækningen København H til Kbh. Lufthavn.Derudover er der nu defineret en procedure for, hvordan Lille Øresundscheck skal udføres.
Lokale regler samles i generelle regler
SIN DSB-L Instrukserne:
- Instruks 1.1
- Instruks 1.2
- Instruks 11.1
- Instruks 11.2
- Instruks 11.3
er nu ledige, da reglerne beskrevet i disse enten bortfalder, er dækket af Banedanmark's regelværk (SIN-G og SIN-L) eller er skrevet sammen i ny SIN DSB-G Instruks 9 eller 14.
I Banedanmarks SIN-L, er der ikke beskrevet håndtering af fejl på det i SIN-G krævede udstyr (ifm. tunnelkørsel), for strækning 6.
Instruksen indeholder derfor nu et afsnit, som sikrer at fejlhåndtering er så tæt på identisk, som muligt, for alle tunnelstrækninger.Øvrige regler, der tidligere stod i instruksen, er (som for de øvrige instrukser vedr. tunnelkørsel) enten dækket af Banedanmarks regelværk, eller af ny SIN DSB-G Instruks 9.
Instruks 15
Den Digitale Rygsæk"SIN DSB Cirkulære 13/2020: Den Digitale Rygsæk 2" indarbejdes i opdateret SIN DSB-G Instruks 15.
De to rutediagrammer er opdateret, så de passer til teksten.
Der er ikke nogen ændringer til selve nødproceduren, i forbindelse med indarbejdelsen af cirkulæret.
Strækning 31 og 32 er fjernet fra SIN-DSB-L, da strækningerne er overgået til ETCS.
Perronlængder for Langå findes under Strækning 24.
Perronlængder for Holstebro findes under Strækning 33.
Litra MQAlle referencer til litra MQ er fjernet, da DSB ikke længere råder over materiel af denne type.
Strækninger DSB ikke befarer planmæssigtDSB befarer ikke planmæssigt strækningen Odense - Svendborg (TIB 21) samt delstrækning Roskilde - Køge (TIB 4).
Disse strækninger er derfor fjernet fra SIN DSB.
Instruks 4.10
EnmandsbetjeningStrækningen Køge - Næstved: Alle tog oprangeret af 1MF kører planmæssigt uden togfører.
Litra MQAlle referencer til litra MQ er fjernet, da DSB ikke længere råder over materiel af denne type.