DSB LOGO
←   SIN DSB

Seneste rettelser

Rettelser i denne udgivelse


SIN DSB-L

Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted

Skema over perronlængder er tilrettet for København Syd. Der er indsat en kolonne for spor 23 og 24.
Vi anerkender at perronnerne er nummereret med nummer 23 og 24, men faktisk er spor 23, 1. hovedspor
og spor 24, 2. hovedspor, jf. TIB.

Rettelser i forrige udgivelse 07.10.2024

SIN DSB-L

Strækning 25. Aalborg - (Sulsted), overgår til ETCS strækning.
Skema over perronlængder er derfor fjernet fra SIN DSB-L.

Rettelser i forrige udgivelse 16.08.2024

SIN DSB-L

Strækning 24. Aarhus - Aalborg og strækning 52. Lindholm - Aalborg Lufthavn, overgår til ETCS strækninger.
Skemaer over perronlængder er derfor fjernet fra SIN DSB-L.

Rettelser i forrige udgivelse 03.07.2024

SIN DSB-L

Der er foretaget en opmåling af perronlængden for spor 26 på København H. Perronlængden er opdateret og rettet til 178 meter. Perronlængden for spor 26 er rettet til for følgende strækninger:

Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov

Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted

Strækning 11
København H - Kastrup

Rettelser i forrige udgivelse 13.06.2024

SIN DSB-L

I spor 7 på København H ligger sporskifte 309a 80 meter inde på perronen.
Det betyder, at der er 280 meter perron til rådighed, når man får indkørsel i køreretning mod Østerport til spor 7
via sporskifte 309b/306a.

Skema over perronlængder for strækning 1, 6, 10 og 11 er tilrettet med en perronlængde på 280 meter, med note om, at der er 346 meter perron til rådighed i køreretning mod vest.

Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov

Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted

Strækning 10
København H - Helsingør

Strækning 11
København H - Kastrup

Rettelser i forrige udgivelse 15.02.2024

SIN DSB-G

Instruks 1
Sikkerhedsoperatørers ansvar og anvendelse af instruktionsstof

Afsnit 1.4.

Efter rettelsen til afsnit 1.4 den 15.01.2024, har Driftsregler fået flere henvendelser på hvornår Sikkerhedsblanket SB21 skal anvendes. Afsnit 1.4 er nu tilrettet ud fra de kommentarer vi har modtaget.

Rettelser i forrige udgivelse 15.01.2024

SIN DSB-G

Instruks 1
Sikkerhedsoperatørers ansvar og anvendelse af instruktionsstof

Afsnit 1.4.

For at have parallelle regler for kørsel på SR og ETCS, er afsnit 1.4 ændret til "Overlevering ved lokomotivførerafløsning". Sikkerhedsblanketten DSB SB21 "Overlevering" er en DSB OR-F blanket, men den bliver også gældende for SIN DSB og vil kunne hentes i DDR mappen: Blanketsamling - SR.

Ny instruks 1.5.
For at have parallelle regler for kørsel på SR og ETCS, er der indført en ny Instruks 1.5 "Overlevering ved togførerafløsning".

Instruks 3
Brug af IT-udstyr under togfremførsel og rangering

Ny instruks 3.3.

DSB ønsker at indføre brug af tablet under togfremførsel. Efter testperioden med tablet på førerbord, som blev afholdt i august 2023, indføres nu brug af tablet under togfremførsel.
Forholdet omkring brug af tablet er optaget i Instruks 3.3.

Instruks 15
Den Digitale Rygsæk

Afsnit 15.3.1.

I flow-diagrammet i afsnit 15.3.1 "Problemer ved tjenestart" er der ændret i en tekst-boks. Teksten "Er det muligt at kontrollere DDR for nye dokumenter?" er ændret til "Er det muligt at kontakte LKI-vagten for opdateringer?". Teksten er ændret så den passer bedre i forhold til andet afsnit i 15.3.1.3 "DDR kan ikke opdatere"

Afsnit 15.3.1.3 "DDR kan ikke opdatere" ændres til "Appen kan ikke opdatere", så der står det samme i overskrift og flowdiagram.

15.6.1 Systemnedbrud ved tjenestestart.
Inden for 72 timer:
Teksten "umiddelbart herefter må tjenesten starte" ændres til "Når relevante ændringer er læst, må tjenesten starte."

Mere end 72 timer:
Teksten "Tjenesten må starte når lokomotivfører B/togfører melder sig klar" ændres til "Tjenesten må starte når lokomotivfører B/togfører har læst de relevante ændringer og meldt sig klar."

Instruks 10
Supplerende forholdsregler for rangering

Afsnit 10.2.1.

I afsnit 10.2.1, andet afsnit, er teksten "skal vedkommende være rangerleder" ændret til "kan vedkommende være rangerleder".


Konsekvensrettelser i SIN DSB

Afsnit 5.3, 6.4 og 16.2.

Som en konsekvens af at DSB ikke længere råder over litra ET, slettes litra ET fra afsnit 5.3, 6.4 og 16.2.

SIN DSB-L

Strækning 10
København H - Helsingør

Afsnit 10.1

Som en konsekvens af at DSB ikke længere råder over litra ET, slettes Instruks 10.1 - Litra ET - Aflåsning af døre på Nørreport.

Rettelser i forrige udgivelse 10.12.2023

SIN DSB-L

Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov

Efter opmåling af perroner indikeres der i skemaet med tre *** at alle døre er ved perron ved kørsel med tre sammenkoblede litra MG mellem København H og Roskilde.
Mærke 17.18 (S-mærke) er rykket 10 meter i Roskilde spor 1, så der nu er 259 meter brugbar perron.

Strækning 5
Roskilde – Kalundborg

Efter opmåling af perroner indikeres der i skemaet med en * at alle døre er ved perron ved kørsel med tre sammenkoblede litra MG mellem Roskilde og Holbæk.
Mærke 17.18 (S-mærke) er rykket 10 meter i Roskilde spor 1, så der nu er 259 meter brugbar perron.

Strækning 6
København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted

Indholdsfortegnelsen tilrettet så den følger Banedanmarks TIB-S.
Strækning 6 ændres fra København H - Vigerslev - Ringsted til København H - Vigerslev - (Avedøre Havnevej) og (Bjæverskov) - Ringsted.

Ved køreplanskifte til K24 den 10.12.2023 ændrer Ny Ellebjerg navn til København Syd.

Rettelser i forrige udgivelse 10.08.2023

SIN DSB-G

Instruks 15
Den Digitale Rygsæk

På grund af det totale systemnedbrud på DDR den 29. oktober 2022 har DSB Drift i samarbejde med Sikkerhed udviklet en myndighedsgodkendt procedure, som skal forhindre et total driftstop hvis der opstår et systemnedbrud igen.

Instruks 15 er udvidet med afsnit:
15.6 Systemnedbrud på DDR
15.6.1 Systemnedbrud ved tjenestestart
15.6.2 Systemnedbrud i drift

SIN DSB-L

Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov

Perronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.

Strækning 6
København H - Vigerslev - Ringsted

Perronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.

Strækning 10
København H - Helsingør

Perronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.

Strækning 11
København H/Hvidovre Fjern - Peberholm

Perronlængder for spor 3, 4 og 8 på København H er justeret til 330 meter efter opmåling, af signalkommissionen.

Strækning 29
Lunderskov - Esbjerg

Perronlængden for spor 1 i Tjæreborg er ændret fra 150 til 90 meter. De 60 meter der er "taget" af længden er græsbelagt, og det underlag ønsker DSB ikke at bruge som perron.

Jerne T er optaget i skema for perronlængder.

Rettelser i forrige udgivelse 02.04.2023

SIN DSB-L

Strækning 6
København H - Vigerslev - Ringsted

I skema over perronlængder er Køge Nord slettet som konsekvens af at strækningen (Vigerslev) - (Ringsted) overgår til ETCS kørsel. Køge Nord er optaget i DSB OR-F Cirkulære nr. 02/2023.

Rettelser i forrige udgivelse 10.03.2023

SIN DSB-G

Instruks 14
Særlige regler for kørsel med litra ET

Instruks 14 bliver "Ledig" fordi Øresundstrafikken er overgået til Transdev.

SIN DSB-L

Strækning 2
Ringsted - (Lundby)

Indholdsfortegnelsen tilrettet så den følger Banedanmarks TIB-S
Strækning 2 Ringsted - Næstved ændret til Strækning 2 Ringsted - (Lundby) så det følger Banedanmarks TIB-S

Strækning 10
København H - Helsingør

Instruks 10.1: Trainmanager slettet. Det var et levn fra DSB Øresund

Strækning 10
København H - Helsingør

Instruks 10.2: Litra ME slettes og erstattes af litra EB. Grunden til at litra EB skal køre frem til "S-mærket" 17.18 er på grund af støj og for at passagererne får kortere adgang til vognene.

Rettelser i forrige udgivelse 15.08.2022

SIN DSB-L

Strækning 33
Vejle – Brande

Skema for strækning 33 nedlægges, da strækningen er fuldt implementeret med ETCS.
Strækning 33 er nu optaget i DSB OR-F.

Rettelser i forrige udgivelse 30.06.2022

SIN DSB-L

Strækning 1
København H - Fredericia/Taulov

Perronlængder i Slagelse spor 1, 4, og 5 er opdateret.

Strækning 23
Fredericia - Aarhus

Perronlængder i Skanderborg spor 1, 2, og 3 er opdateret.

Perronlængden i Aarhus spor 5 er opdateret.

Strækning 24
Aarhus - Aalborg

Perronlængden i Aarhus spor 5 er opdateret.

Instruks 26.10
Enmandsbetjening

SIN DSB Cirkulære nr. 01/2022 indarbejdet.

Instruks 29.10
Enmandsbetjening

SIN DSB Cirkulære nr. 01/2022 indarbejdet.

SIN DSB-G

Instruks 1.2
Togpersonale

Information fra Driftsregler nr. 08/2020 - "Elektronisk fløjte som supplement til trillefløjten" er indarbejdet.

Rettelser i forrige udgivelse 20.06.2022

SIN DSB-L

Strækning 33
Vejle – Brande

Perronlængde for Herning er flyttet til DSB OR-F, da den del af strækningen er blevet udstyret med ETCS.

Rettelser i forrige udgivelse 06.06.2022

SIN DSB-L

Strækning 33
Vejle – Herning

Perronlængder for Gødstrup, Vildbjerg og Aulum er flyttet til DSB OR-F, da den del af strækningen er blevet udstyret med ETCS.

Rettelser i forrige udgivelse 25.05.2022

SIN DSB-L

Strækning 1
København H – Fredericia/Taulov

Perronlængde for Roskilde spor 1, er opdateret.

Strækning 5
Roskilde - Kalundborg

Perronlængde for Roskilde spor 1, er opdateret.

Rettelser i forrige udgivelse 23.05.2022

SIN DSB-L

Strækning 33
Vejle – Aulum

Perronlængde for Holstebro er flyttet til DSB OR-F, da Holstebro er blevet udstyret med ETCS.

Rettelser i forrige udgivelse 10.05.2022

SIN DSB-G

Instruks 5
Tog med togfører – bemanding og afgangsprocedure

Denne udgivelse er redaktionel.

Punkt 5.3.1, 5.3.2, 5.3.3 og 5.4 var ved en fejl forsvundet, da filen blev lavet til PDF. Det er rettet nu.

Rettelser i forrige udgivelse 25.04.2022

SIN DSB-G

Denne udgivelse er redaktionel. Der var nogle links der ikke virkede, de er rettet nu.

Rettelser i forrige udgivelse 09.01.2022

SIN DSB-G

Instruks 6.4
Kørsel uden togfører

Strækningen København H - Vigerslev - Ringsted er tilføjet

SIN DSB-L

Strækning 6
København H - Vigerslev - Ringsted

Perronlængde for spor 26 på København H er opdateret til 173 meter, da S-mærket er flyttet.

Dette skulle have været med i forrige rettelse.

Strækning 10
København H - Helsingør

Kolonne for spor 26 på København H er slettet, da spor 26 ikke er en togvejsmulighed for strækning 10.

Strækning 11
København H - Kastrup

Perronlængde for spor 26 på København H er opdateret til 173 meter, da S-mærket er flyttet.

Dette skulle have været med i forrige rettelse.

Instruks 26.10
Enmandsbetjening

Strækningen Taulov - Lunderskov er godkendt til enmandsbetjening med 1MF/1ER for togsystem IC

Instruks 29.10
Enmandsbetjening

Strækningen Lunderskov - Esbjerg er godkendt til enmandsbetjening med 1MF/1ER for togsystem IC

Rettelser i forrige udgivelse 06.12.2021

SIN DSB-G

Instruks 8
Indmelding af fejl på interne tv-skærme og spejle på perroner

Fejl skal nu altid indmeldes til servicedesk på 33 53 01 18.

Instruks 9
Kørsel i tunneller

Det præciseres hvornår togbelysning kan regnes som værende aktiv:

9.4.2 Togbelysning

Minimumskrav for at togbelysning kan regnes som virksom er, at nødbelysningen er fuldt aktiv.

9.4.2 Togbelysning

Minimumskrav for togbelysning er, at nødbelysningen er fuldt aktiv.

Personalet skal ikke kontrollere om ildslukkere er virksomme - dette kontrolleres ved det planlagte vedligehold.
Derfor ændres SIN DSB-G Instruks 9.4.3 som følger:

9.4.3 Ildslukkere

Hvis der ikke er ildslukkere til stede i alle togdele, må der kun befordres passagerer i de togdele hvor udstyret er til stede.

Hvis der ikke er ildslukkere til stede i hele toget, må passagertog ikke køre ud på en af de i 9.1 nævnte strækninger.

9.4.3 Ildslukkere

Hvis der ikke er virksomme ildslukkere til stede i alle togdele, må der kun befordres passagerer i de togdele hvor udstyret er virksomt.

Hvis der ikke er virksomme ildslukkere til stede i hele toget, må passagertog ikke køre ud på en af de i 9.1 nævnte strækninger.

Instruks 13
DSB’s og Banedanmarks sikkerhedsmæssige instruktionsstof

Instruksen har fået overskriften afkortet. "Prioritering og sammenhænge er nu SIN DSB-G Instruks 13.1."

Der indføres ny SIN DSB-G Instruks 13.2 "Spørgsmål til Banedanmarks regelværker", som i sin essens går ud på, at spørgsmål til Banedanmarks regelværker, skal gå igennem DSB Sikkerhed (driftsregler@dsb.dk).

Instruks 18
Passage af endepunkt uden tilladelse

Der optages ny SIN DSB-G Instruks 18, som beskriver lokomotivførerens ansvar i forbindelse med passage af endepunkter uden tilladelse.

Den nye instruks erstatter SIN DSB cirkulære 07/2021.

SIN DSB-L

Regler vedrørende fremførsel af tog samt rømning af disse ifm. færgeoverfart

DSB må ikke længere befare Scandlines område og DSB's tog må ikke transporteres på færgerne.
Derfor er følgende SIN DSB-L instrukser udgået i denne version:

  • Instruks 2.2 - Supplerende forholdsregler for fremførsel af tog på overfarten Rødby-Puttgarden
  • Instruks 2.3 - Rømning af færge på overfarten Rødby-Puttgarden

SIN DSB-L Instruks 6.1

Overskrift og angivelse af strækning i Instruks 6.1.1 ensrettes med SIN DSB-G Instruks 9 og SIN-G Instruks 4:

Instruks 6.1
Supplerende regler for tunnelkørsel på TIB strækning 6 Vigerslev - Ringsted

6.1.1 Gyldighedsområde

Instruksen gælder for kørsel (i begge retninger) på TIB strækning 6 Vigerslev - Ringsted, hvor de nævnte forhold er relevante.

Instruks 6.1
Supplerende regler for tunnelkørsel på TIB strækning 6 (Ringsted - Køge Nord - Vigerslev)

6.1.1 Gyldighedsområde

Instruksen gælder for kørsel (i begge retninger) på TIB strækning 6 (Ringsted - Køge Nord - Vigerslev), hvor de nævnte forhold er relevante.

Strækning 1
København H – Fredericia/Taulov

Perronlængde for spor 26 på København H er opdateret, da S-mærket er flyttet.

Perronlængder i Fredericia er opdateret, så de passer med de faktisk forhold. Perronlængder for Fredericia er ligeledes opdateret for Strækning 23 og Strækning 26.

STATION SPOR
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 26
København H 310 308 342 340 340 336 346 342             173
...
Fredericia   295 332 343   297 430   367 341  

Strækning 2
Ringsted - Næstved

Strækningen (Næstved) - Nykøbing F overgår til ETCS.
Perronlængder for denne del af strækningen overflyttes derfor til DSB OR-F.

SIN DSB-L Instruks 2.1 udgår, da strækningen overgår til ETCS og ME-lokomotiverne ikke er/bliver udstyret til kørsel på ETCS strækninger.

Strækning 4
Køge - Næstved

Strækningen Køge - Næstved er overgået til ETCS.
Perronlængder og enmandsbetjening er derfor fjernet for denne strækning.

Strækning 33
Vejle – Holstebro

Gødstrup er tilføjet.

STATION SPOR
1 2 3 4 5 6
...
Herning 275 275 274 274            
Gødstrup 120          
Vildbjerg 125 152        
...

Rettelser i forrige udgivelse 30.08.2021

Generelt

Tunnelregler

Banedanmark og DSB moderniserer reglerne for kørsel i tunnel.
I praksis betyder det, at krav om Tunneltjek bortfalder (dog med undtagelse af Litra ET) og at reglerne er forsøgt ensrettet mest muligt.


SIN DSB-G

Instruks 9
Kørsel i tunneller

Alle DSB's generelle trafikale regler vedr. kørsel i tunneller, er samlet i ny SIN DSB-G Instruks 9.

Instruks 14
Særlige regler for kørsel med Litra ET

Der er jf. Banedanmarks regler, stadig krav om Lille- og Stort Øresundscheck, ifm. kørsel til Sverige (fra Kbh. Lufthavn mod Peberholm).

DSB benytter kun Litra ET til denne kørsel og regler vedr. Øresundscheck er samlet i ny SIN DSB-G Instruks 14, da reglerne både gælder på TIB strækning 10 og 11.

Den helt store forskel fra tidligere er, at Lille Øresundscheck nu altid skal udføres, inden der køres på strækningen Kbh. Lufthavn - (Peberholm).
Der skal til gengæld ikke udføres Lille Øresundscheck for at køre på strækningen København H til Kbh. Lufthavn.

Derudover er der nu defineret en procedure for, hvordan Lille Øresundscheck skal udføres.


SIN DSB-L

Lokale regler samles i generelle regler

SIN DSB-L Instrukserne:
  • Instruks 1.1
  • Instruks 1.2
  • Instruks 11.1
  • Instruks 11.2
  • Instruks 11.3

er nu ledige, da reglerne beskrevet i disse enten bortfalder, er dækket af Banedanmark's regelværk (SIN-G og SIN-L) eller er skrevet sammen i ny SIN DSB-G Instruks 9 eller 14.

Instruks 6.1
Supplerende regler for tunnelkørsel på TIB strækning 6 (Ringsted - Køge Nord - Vigerslev)

I Banedanmarks SIN-L, er der ikke beskrevet håndtering af fejl på det i SIN-G krævede udstyr (ifm. tunnelkørsel), for strækning 6.
Instruksen indeholder derfor nu et afsnit, som sikrer at fejlhåndtering er så tæt på identisk, som muligt, for alle tunnelstrækninger.

Øvrige regler, der tidligere stod i instruksen, er (som for de øvrige instrukser vedr. tunnelkørsel) enten dækket af Banedanmarks regelværk, eller af ny SIN DSB-G Instruks 9.

Rettelser i tidligere udgivelse 02.07.2021

SIN DSB-G

Instruks 15
Den Digitale Rygsæk

"SIN DSB Cirkulære 13/2020: Den Digitale Rygsæk 2" indarbejdes i opdateret SIN DSB-G Instruks 15.

De to rutediagrammer er opdateret, så de passer til teksten.
Der er ikke nogen ændringer til selve nødproceduren, i forbindelse med indarbejdelsen af cirkulæret.

SIN DSB-L

Strækning 31 og 32 er fjernet fra SIN-DSB-L, da strækningerne er overgået til ETCS.
Perronlængder for Langå findes under Strækning 24.
Perronlængder for Holstebro findes under Strækning 33.

Rettelser i tidligere udgivelse 05.02.2021

SIN DSB-G

Litra MQ

Alle referencer til litra MQ er fjernet, da DSB ikke længere råder over materiel af denne type.

SIN DSB-L

Strækninger DSB ikke befarer planmæssigt

DSB befarer ikke planmæssigt strækningen Odense - Svendborg (TIB 21) samt delstrækning Roskilde - Køge (TIB 4).
Disse strækninger er derfor fjernet fra SIN DSB.

Instruks 4.10
Enmandsbetjening

Strækningen Køge - Næstved: Alle tog oprangeret af 1MF kører planmæssigt uden togfører.

Litra MQ

Alle referencer til litra MQ er fjernet, da DSB ikke længere råder over materiel af denne type.